Crisi dels semiconductors i de l’afectació al negoci de lloguer de vehicles.

A causa de l’abast i la dimensió dels canvis que s’acosten al mercat del lloguer de vehicles a causa dels problemes que s’estan produint a les cadenes de producció, cal informar-los. La nostra intenció, és la de facilitar-los la màxima informació possible de forma clara i transparent, per tal que siguin conscients de la situació real i puguin fer-se càrrec dels canvis que es produiran al mercat de rent a car durant 2022 i així poder adaptar-se als mateixos.

Durant els darrers mesos, els mitjans de comunicació han proporcionat informació al respecte de manera freqüent. Per això, molt probablement, ja estiguin al corrent de la situació. No obstant això, ens permetem detallar aquí algunes pinzellades sobre això:

  • Ja a principis de 2021 els mitjans de comunicació alertaven de l’escassetat de microxips (semiconductors) al mercat i la seva especial afectació al mercat de la producció de vehicles. Aquest problema va començar el 2020 per la pandèmia i el creixement exponencial en la venda dordinadors i altres dispositius electrònics de consum personal, que va ocasionar importants canvis en les plantes de producció. I, posteriorment, es va agreujar amb el desplegament de la infraestructura del 5G.
  • La rigidesa del mercat, com és de lent i complex l’obertura de noves plantes de producció amb un lapse d’entre 18 i 24 mesos per començar a ser operatives, així com els retards en els lliuraments de microxips, han ocasionat múltiples tancaments a les plantes de producció de vehicles durant 2021. Situació que no es preveu pugui millorar durant el 2022.
  • Addicionalment, i amb finalitats proteccionistes davant la crisi mundial que s’acosta, la Xina ha pres la decisió d’acaparar primeres matèries per al seu autoabastiment. El que està ocasionant extraordinaris increments en el preu de les matèries primeres i un greu desproveïment a la resta de mercats internacionals, totalment dependents del seu subministrament.

Això ha ocasionat ja nombrosos problemes al mercat de producció de vehicles, que es veuran agreujats al llarg del proper any:

  • Durant els darrers mesos s’ha produït una reducció dràstica en la producció de vehicles: A Espanya la caiguda ha arribat a pics de fins al 30% ia països com Alemanya s’ha arribat fins i tot al 50%.
  • Els fabricants de vehicles venen a través de 3 grans canals: Particulars (El més rendible), Empreses (Tant corporacions, com a empreses de Leasing/Renting) i en darrer lloc el segment de RAC (Sent el que menor rendibilitat els proporciona). A causa de l’enorme coll d’ampolla en la producció de vehicles, i per la posició que ocupa el segment de RAC per als fabricants, les empreses de lloguer disposaran d’accés a un nombre menor de vehicles i amb uns terminis de lliurament en molts casos incerts.
  • L’impost de matriculació experimentarà un increment del 5% el 2022.

Davant aquest escenari es preveu una sèrie de canvis molt importants al mercat de lloguer de vehicles:

1. El creixement dels costos farà que resulti cada cop més complex poder mantenir les tarifes estàtiques actuals, per la qual cosa s’espera que les companyies optin tant per adequar les tarifes als nous costos d’adquisició de flota, així com per oferir tarifes dinàmiques que adeqüin els preus tant als costos reals com als desequilibris entre oferta i demanda.

2. S’espera una alta demanda de lloguers de llarga durada per la previsible impossibilitat de les empreses de Leasing/Renting per satisfer la demanda creixent. Tot i això, el RAC se centrarà en el lloguer de curt termini per ser el pilar fonamental del seu negoci. Motiu pel qual, es prioritzaran els lloguers premium de llarga durada.

3. Per poder obtenir disponibilitat és imprescindible reservar el vehicle amb molta antelació, almenys de dues setmanes. Com a nota positiva, les tarifes dinàmiques sempre opten fins a l’últim vehicle disponible, no succeint el mateix amb tarifes estàtiques.

4. S’espera una reactivació de la demanda internacional de caràcter de vacances que se situarà en xifres molt properes a les del 2019, especialment en temporada alta.

 Fonts d’informació:

1. Xai, Sr. & Santirso, J. (23/01/2021). L’escassetat de xips a Àsia colpeja l’automoció EL PAÍS https://elpais.com/economia/2021-01-22/la-escasez-de-chips-en-asia-golpea-a-la-automocion.html? rel=mes
2. Kelion, L. (10/02/2021). Escassetat de microxips: per què hi ha una crisi de semiconductors i com et pot afectar BBC NEWS https://www.bbc.com/mundo/noticias-55955119
3. Anònim (24/05/2021). Claus per entendre la crisi dels xips o semiconductors 5 DIES https://cincodias.elpais.com/cincodias/2021/05/10/companias/1620640659_366303.html
4. Anònim (04/07/2021) La Xina acapara matèries primeres i posa en perill la indústria mundial ABC https://www.abc.es/economia/abci-china-acapara-materias-primas-y-pone-jaque -indústria-mundial- 202107040144_noticia.html

5. Moreno, M.Á. (23/09/2021) La crisi de semiconductors s’agreuja encara més per a l’automoció: l’última previsió duplica el cop a les vendes fins als 180.000 milions BUSINESS INSIDER https://www.businessinsider.es/crisis-chips- agrava- cop-vendes-210000-milions-936413

6. G. Colmenero, Á. (26/10/2021) La tempesta perfecta que sacseja el món: desproveïment, llum pels núvols i una nova Covid. ABC https://www.abc.es/economia/abci-tormenta-perfecta-sacude-mundo-desabastecimiento-nubes-y-nueva-covid-202110261434_noticia.html